Panda3

Panda3 jest trzecią rakietą o napędzie hybrydowym, stworzoną przez członków AGH Space Systems. Jej głównym celem było debiut podczas największych międzynarodowych zawodów z zakresu inżynierii rakietowej – Spaceport America CUP, odbywających się w czerwcu 2018 r. w Nowym Meksyku.

CEL

Misją rakiety był lot na pułap 10000 stóp (ok. 3 km), wyniesienie na tę wysokość ładunku o masie 4kg oraz bezpieczne lądowanie rakiety za pomocą dwustopniowego systemu odzysku. Dodatkowo elektronika pokładowa miała za zadanie zdalną obsługę systemu tankowania butli, napędu oraz odzysku, zbieranie i analizowanie danych za pomocą m.in.: barometru, akcelerometru i żyroskopu, a także przesyłanie informacji o położeniu rakiety do stacji naziemnej.

GŁÓWNE PARAMETRY

Długość rakiety 3,17 m
Średnica rakiety 13 cm
Masa rakiety 12,7 kg
Masa materiału pędnego 6,3 kg
Masa startowa rakiety 23 kg
Ilość stopni 1
Typ napędu hybrydowy
Paliwo poliamid
Utleniacz podtlenek azotu
Generowany ciąg 800 N
Impuls całkowity 7 kNs
Maksymalne przyspieszenie 2,76 G
Maksymalna prędkość 193 m/s
Przewidywane apogeum 3 km

REALIZACJA PROJEKTU

Aby osiągnąć planowany pułap został zbudowany silnik o początkowym napędzie hybrydowym generujący ciąg około 800 N. W tym celu przeprowadzono wiele testów statycznych, dzięki którym zostało wybrane paliwo, a także wytrysk i dysza. 

Jeśli chodzi o strukturę rakiety to do jej wykonania zostały użyte laminaty z włókna szklanego i węglowego, których celem było zminimalizowanie masy rakiety, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wytrzymałości konstrukcji. Natomiast butla, w której znajduje się utleniacz, czyli ciekły podtlenek azotu, została wykonana z aluminium o wytrzymałości ponad 120 bar.

System odzysku składa się z dwóch spadochronów. Pierwszy otwiera się w apogeum i jego zadaniem jest spowolnienie prędkości opadania rakiety do 26 m/s. Drugi z nich spowalnia prędkość opadania rakiety do 9 m/s na wysokości 500 m nad ziemią. Separacja głowicy następuje przy użyciu systemu pirotechnicznego, który jest obsługiwany przez elektronikę pokładową umożliwiającą określenie położenia rakiety.

EFEKTY PRACY

Dzięki doświadczeniu pozyskanym podczas tworzenia poprzednich projektów rakietowych, a także dzięki wielu testom wszystkich podsystemów, Panda3 uzyskała wysokie oceny sędziów oraz pozwolenie na lot. Niestety ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe oraz wynikający z tego problem z przegrzewania akumulatorów, misja Panda3 nie została przeprowadzona. Ostatecznie rakieta zajęła 9. miejsce w kategorii silników ciekłych i hybrydowych w locie na 3km.

Panda3 odbyła swój główny lot w październiku 2019 roku, podczas wydarzenia Loty Rakiet Eksperymentalnych odbywającego się w Drawsku Pomorskim. Wówczas wszystkie podsystemy zostały przetestowane w locie na maksymalną wysokość.

ZESPÓŁ

Lider: Agata Zwolak

Sekcja napędu hybrydowego: Bartosz Wyciszkiewicz, Rafał Wróbel, Patryk Palej, Agata Zwolak

Sekcja mechaniki i systemu odzysku: Michał Pyza, Piotr Roszkowski, Paweł Lysy, Dagmara Stasiowska

Sekcja elektroniki: Bartosz Zieliński, Krzysztof Lipiński, Tomasz Tatara

Sekcja stacji naziemnej: Piotr Szmigielski, Piotr Wolański, Karol Horosin

Sekcja logistyki i marketingu: Agata Zwolak, Weronika Mrozińska, Bartosz Gawęda

Nasze osiągnięcia

Odkryj inne projekty AGH Space Systems