CanSat, czyli sonda atmosferyczna, której misja symuluje eksplorację atmosfery obcej planety, była pierwszym projektem powstającym pod szyldem AGH Space Systems. Pomysł utworzenia go zrodził się z chęci wzięcia udziału w międzynarodowych zawodach CanSat Competition, które odbywają się co roku w Stanach Zjednoczonych w Teksasie i są współorganizowane przez NASA.
Aby wystartować w tych zawodach, zawiązany został zespół składający się z pięciorga studentów uprzednio uczestniczących w zakończonym projekcie DEPLiX, który miał na celu zbudowanie satelity. Nowoutworzone AGH Space Systems rozszerzono o dwójkę studentów i rozpoczęto prace nad sondą. Ich realizacja była możliwa dzięki pozyskaniu grantu ministerialnego Generacja Przyszłości.
Sondy w postaci lądowników planetarnych, powstające na zawody CanSat Competition, mają na celu przybliżyć studentom przebieg przygotowań i realizacji prawdziwych misji kosmicznych. To założenie dyktuje format przygotowywanej dokumentacji i testowania konstrukcji oraz sposobu oceniania. Pierwsze dwa etapy konkursu polegają na napisaniu dokumentów Design Review oraz Critical Design Review i zaprezentowaniu ich podczas telekonferencji z sędziami z NASA. Podczas finału, który odbywa się w Teksasie, drużyna ma za zadanie przedstawić elementy sondy pod kątem wymogów regulaminowych oraz kwestii bezpieczeństwa. Następnie odbywają się starty rakiet, po których przedstawiane są wyniki misji i wyciągnięte z niej wnioski. Co roku stawiane przed uczestnikami zadanie jest nieco inne, jednak forma przeprowadzania zawodów pozostaje niezmienna.
Misja sondy CanSat 2015:
CanSat Competiton 2015 zakładał zbudowanie sondy, która zbiera dane takie jak temperatura, ciśnienie czy orientacja w przestrzeni, stabilizuje obraz kręconego z jej pokładu filmu (przeciwdziała rotacji kamery), utrzymuje wartość prędkości opadania poniżej 10 m/s i ląduje, chroniąc przed pęknięciem surowe jajko, które znajduje się na jej pokładzie. Wszystkie informacje musiały być przesyłane za pomocą Xbee do stacji naziemnej i tam wyświetlane w czasie rzeczywistym, obraz z kamery zapisywany był na kacie, a ładunek w postaci jajka miał za zadanie symulować delikatny sprzęt, jaki znajduje się wewnątrz statków kosmicznych. Ponadto całość musiała się mieścić w kontenerze ochronnym o maksymalnych wymiarach 125 mm średnicy i 310 mm wysokości, a masa musiała być równa 600 +/- 10 g.
Pełna zaangażowania praca, trwająca od początku roku akademickiego, zaowocowała stworzeniem dedykowanego układu elektronicznego, aplikacji stacji naziemnej oraz struktury lądownika z dwoma autorotującymi, przeciwbieżnymi śmigłami zastosowanymi w celu redukcji rotacji konstrukcji. Ponieważ sama budowa sondy nie przeciwdziałała wystarczająco rotacji wokół własnej osi, stworzyliśmy dodatkowy układ stabilizujący. Wszystkie elementy zarówno na poziomie podsystemów, jak i zintegrowane zostały przed zawodami wyczerpująco przetestowane.
To właśnie testy były najmocniejszą stroną AGH Space Systems. Nasz CanSat jeszcze przed występem w Stanach odbył 7 lotów testowych w zbudowanej przez Polskie Towarzystwo Rakietowe rakiecie Carbonara.
W debiutanckim występie w zawodach CanSat Competition zespół AGH Space Systems zdobył 97,83% za dokumentację Preliminary Design Review, 99,24% za Critical Design Review, a końcowy wynik, dzięki spełnieniu w finale wszystkich podstawowych wraz z bonusowym zadań konkursowych, wyniósł 98,56%. Te wyniki zapewniły nam 1. miejsce i tym samym pokonaliśmy 60 zespołów z całego świata.
Nasz CanSat został stworzony w wydzielonym kąciku sali 133 w budynku B-4. Była to cała infrastruktura, jaką posiadał zespół.
Dzięki odniesionemu sukcesowi uzyskaliśmy rozgłos oraz wsparcie od uczelni i prywatnych sponsorów. Dotychczas siedmioosobowy zespół rozrósł się błyskawicznie do ponad trzydziestoosobowego i rozpoczął prace nad innymi konstrukcjami. Ten rok nadał nam kierunek, ducha i motto, które prowadzą nas do dziś.
Lider: Adam Kurzak
Sekcja mechaniki: Bartosz Postulka, Robert Betka, Tomasz Fuchs, Weronika Mrozińska
Sekcja elektroniki: Bartosz Moczała
Sekcja stacji naziemnej: Jakub Rachucki, Adam Kurzak
Sekcja logistyki i marketingu: Adam Kurzak