Panda3 jest trzecią rakietą o napędzie hybrydowym, stworzoną przez członków AGH Space Systems. Jej głównym celem było debiut podczas największych międzynarodowych zawodów z zakresu inżynierii rakietowej – Spaceport America CUP, odbywających się w czerwcu 2018 r. w Nowym Meksyku.
Misją rakiety był lot na pułap 10000 stóp (ok. 3 km), wyniesienie na tę wysokość ładunku o masie 4kg oraz bezpieczne lądowanie rakiety za pomocą dwustopniowego systemu odzysku. Dodatkowo elektronika pokładowa miała za zadanie zdalną obsługę systemu tankowania butli, napędu oraz odzysku, zbieranie i analizowanie danych za pomocą m.in.: barometru, akcelerometru i żyroskopu, a także przesyłanie informacji o położeniu rakiety do stacji naziemnej.
Długość rakiety 3,17 m
Średnica rakiety 13 cm
Masa rakiety 12,7 kg
Masa materiału pędnego 6,3 kg
Masa startowa rakiety 23 kg
Ilość stopni 1
Typ napędu hybrydowy
Paliwo poliamid
Utleniacz podtlenek azotu
Generowany ciąg 800 N
Impuls całkowity 7 kNs
Maksymalne przyspieszenie 2,76 G
Maksymalna prędkość 193 m/s
Przewidywane apogeum 3 km
W celu osiągnięcia wymaganego pułapu został zbudowany – jak dotąd największy – silnik o napędzie hybrydowym, który generuje ciąg około 800N. W celu zmaksymalizowania osiągów silnika zostało przeprowadzonych wiele testów statycznych, na podstawie których zostało wybrane paliwo, a także wtrysk i dysza.
Struktura rakiety została wykonana z laminatów z włókna szklanego i węglowego, aby zminimalizować masę rakiety, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wytrzymałości konstrukcji. Butla, w której znajduje się utleniacz – ciekły podtlenek azotu, została wykonana z aluminium o wytrzymałości ponad 120 bar.
Na system odzysku składają się dwa spadochrony. Pierwszego otwiera się w apogeum, który ma za zadanie spowolnić prędkość opadania rakiety do 26 m/s i drugiego, który 500 m nad ziemią spowalnia prędkość opadania rakiety do niespełna 9 m/s. Separacja głowicy następuje przy użyciu systemu pirotechnicznego. Jest on obsługiwany przez elektronikę pokładową, która dzięki analizie danych jest w stanie określić położenie rakiety.
Pierwszy lot testowy rakiety Panda3 przeprowadzony został w Polsce. Osiągany pułap ograniczono do 1 km, konstrukcję udało się bezpiecznie odzyskać.
Dzięki doświadczeniu pozyskanym podczas tworzenia poprzednich projektów rakietowych, a także dzięki wielu testom wszystkich podsystemów, Panda3 uzyskała wysokie oceny sędziów oraz pozwolenie na lot. Niestety ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe i wynikający z tego problem z przegrzewaniem akumulatorów, misja Pandy3 nie została przeprowadzona. Rakieta zajęła 9. miejsce w kategorii silników ciekłych i hybrydowych w locie na 3km.
Rakieta odbyła swój główny lot w październiku 2019 roku, podczas wydarzenia Loty Rakiet Eksperymentalnych odbywającego się w Drawsku Pomorskim. Wszystkie podsystemy zostały wówczas przetestowane w locie na maksymalną wysokość.Po udanym debiucie na zawodach Spaceport America Cup planowane jest rozwijanie technologii rakiet o napędzie hybrydowym oraz stworzenie nowej konstrukcji, bazującej na zdobytym doświadczeniu na przyszłoroczny konkurs.
Lider: Agata Zwolak
Sekcja napędu hybrydowego: Bartosz Wyciszkiewicz, Rafał Wróbel, Patryk Palej, Agata Zwolak
Sekcja mechaniki i systemu odzysku: Michał Pyza, Piotr Roszkowski, Paweł Lysy, Dagmara Stasiowska
Sekcja elektroniki: Bartosz Zieliński, Krzysztof Lipiński, Tomasz Tatara
Sekcja stacji naziemnej: Piotr Szmigielski, Piotr Wolański, Karol Horosin
Sekcja logistyki i marketingu: Agata Zwolak, Weronika Mrozińska, Bartosz Gawęda