Turbulencja

Turbulencja

W 2016 roku rozpoczął się projekt ciekłego silnika rakietowego, który początkowo został nazwany LRE Zawisza. Głównym celem było zbudowanie działającego silnika na ciekły materiał pędny o odpowiednio wysokim stosunku ciągu do masy, pozwalającym na użycie go w rakiecie. W wyniku prac, które były prowadzone przez ponad półtora roku, skonstruowano kilka prototypów, a w lipcu 2017 roku udało się po raz pierwszy dokonać poprawnego zapłonu i podtrzymania pracy silnika, co było dla nas ogromnym sukcesem.

Po tym okresie i wielu testach, główną lekcją, którą wynieśliśmy jest to, aby zawsze zaczynać od najprostszej i najmniejszej wersji. Projekt trzeba było wielokrotnie modyfikować, a finalna wersja była czterokrotnie mniejsza od początkowych założeń, natomiast planowany, skomplikowany system chłodzenia został całkowicie usunięty z projektu.

Na bazie tych doświadczeń, postanowiliśmy podjąć próbę skonstruowania pierwszej w Polsce rakiety z silnikiem tego typu.

CEL

Projekt miał wyznaczać ambitne cele na kolejne lata w sekcji rakietowej AGH Space Systems, gdyż podczas poprzednich projektów przekonaliśmy się, że na przestrzeni jednego roku akademickiego bardzo trudno jest zbudować dobrze działającą rakietę. Tym samym, w październiku 2017 roku, do życia została powołana rakieta Turbulencja.

Głównym celem projektu było stworzenie pierwszej polskiej rakiety na paliwo ciekłe, i przeprowadzenie zakończonego sukcesem lotu na pułap zbliżony do 9 kilometrów.

REALIZACJA PROJEKTU

Mając na uwadze, że projekt będzie rozwijany na przestrzeni lat, została nakreślona koncepcja modularnego, konfigurowalnego systemu rakietowego zaprojektowanego pod kątem fazowej implementacji kolejnych wersji. Pomimo początkowych planów przygotowania konstrukcji dwustopniowej, z każdym segmentem napędzanym silnikiem z serii Zawisza, zespół ostatecznie zdecydował się na zastosowanie konstrukcji jednostopniowej, wyposażonej w silniejszą jednostkę napędową.

EFEKTY PRACY

W pierwszym roku prac powstały modele inżynierskie obu stopni, przeprowadzono integrację większości podzespołów, jednak zabrakło czasu na testy niektórych systemów. Mimo to, dzięki obszernej dokumentacji i dobrej prezentacji, Turbulencja zajęła 2. miejsce w swojej kategorii międzynarodowego konkursu Spaceport America Cup 2018.

W roku 2018/2019 została przeprowadzona seria testów silnika w małej skali, która zakończyła się sukcesem. Zostały dopracowane inne podsystemy, między innymi elektronika, odzysk oraz struktura. Rakieta została przystosowana pod integrację z silnikiem w dużej skali i w pierwszej iteracji, będzie to rakieta jednostopniowa.

W roku 2019/2020 dopracowany zostanie napęd w dużej skali, następnie planowane są jego testy oraz pierwszy lot rakiety Turbulencja.

Nasze osiągnięcia

Odkryj inne projekty AGH Space Systems