Turbulencja

Bagieta

Po sukcesie naszej pierwszej rakiety – Bety – w roku akademickim 2016/2017 sekcja rakietowa AGH Space Systems rozpoczęła badania paliw hybrydowych o wysokiej regresji spalania oraz rozwijany był projekt silnika na paliwo ciekłe. Jednak na początku 2017 roku powstały plany budowy nowej rakiety, aby ponownie wybrać się do Drawska Pomorskiego i spróbować pobić rekord Polski w amatorskich lotach rakietowych. Tak zrodził się projekt Bagieta.

CEL

Głównym zadaniem Bagiety było osiągnięcie jak najwyższego pułapu i przetestowanie nowego, zdecydowanie większego do tej pory silnika hybrydowego oraz nowych, autorskich podsystemów elektroniki.

GŁÓWNE PARAMETRY

Długość rakiety 3,58 m
Masa rakiety 14,7 kg
Masa materiału pędnego 9,3 kg
Masa startowa rakiety 24 kg
Ilość stopni 1
Typ napędu hybrydowy
Paliwo polioksymetylen + tkanina nasączona żywicą epoksydową i parafiną
Utleniacz podtlenek azotu
Przewidywane apogeum 12 km

REALIZACJA PROJEKTU

Prace nad Bagietą trwały nieprzerwanie dzień i noc, jednak ze względu na złożoność wszystkich podsystemów, planowany na kwiecień start został przeniesiony na kolejną edycję Lotów Rakiet Eksperymentalnych, czyli na październik. Dzięki kilku dodatkowym miesiącom udało się dokończyć strukturę rakiety, przetestować silnik, a we wrześniu także odbyć próbny lot na niski pułap (niespełna 1 km) na Pustyni Błędowskiej, który zakończył się częściowym sukcesem. Po tym teście zostały wprowadzone drobne modyfikacje w układzie odzysku.

Pełnowymiarowy lot Bagiety miał się odbyć miesiąc później. Pierwszego dnia na poligonie wojskowym nie udało się przeprowadzić poprawnej sekwencji zapłonu. W nocy wszelkie problemy z elektroniką zostały rozwiązane, a następnego dnia odbyła się kolejna próba lotu Bagiety. Tym razem zapłon i start rakiety przebiegł zgodnie z oczekiwaniami. Niestety, przez złe warunki pogodowe oraz niską prędkość zejścia z wyrzutni, rakieta była niestabilna podczas lotu. Silny wiatr oraz nieprzewidziane błędy w konstrukcji doprowadziły do przedwczesnego uwolnienia systemu odzysku, oraz zerwania liny łączącej głowicę z korpusem rakiety. Jako że tracker GPS został umieszczony w głowicy, nie udało nam się odnaleźć całej Bagiety, a jedynie ten segment.

Katastrofa Bagiety uświadomiła niedoświadczonemu jeszcze zespołowi, że inżynieria rakietowa nierzadko wymaga podejmowania trudnych decyzji. W tym przypadku start powinien był zostać odwołany i nie powinniśmy byli przeprowadzać misji za wszelką cenę.

EFEKTY PRACY

Prace nad Bagietą trwały nieprzerwanie dzień i noc, jednak ze względu na złożoność wszystkich podsystemów, kwietniowy planowany lot został przeniesiony na kolejną edycję Lotów Rakiet Eksperymentalnych czyli na październik. Dzięki kilku dodatkowym miesiącom udało się dokończyć strukturę rakiety, przetestować silnik, a także we wrześniu odbyć próbny lot na niski pułap (niespełna 1 km) na Pustyni Błędowskiej, który zakończył się częściowym sukcesem. Po tym teście zostały wprowadzone drobne modyfikacje w układzie odzysku.

Pełnowymiarowy lot Bagiety miał się odbyć miesiąc później. Pierwszego dnia na poligonie wojskowym nie udało się przeprowadzić poprawnej sekwencji zapłonu. W nocy wszelkie problemy z elektroniką zostały rozwiązane, a następnego dnia odbyła się kolejna próba lotu Bagiety. Tym razem zapłon i start rakiety przebiegł zgodnie z oczekiwaniami. Niestety, przez złe warunki pogodowe oraz niską prędkość zejścia z wyrzutni, rakieta była niestabilna podczas lotu. Silny wiatr oraz błędy w konstrukcji doprowadziły do przedwczesnego uwolnienia systemu odzysku oraz zerwania liny łączącej głowicę z korpusem rakiety. Jako, że tracker GPS został umieszczony w głowicy, nie udało nam się odnaleźć całej Bagiety, a jedynie ten segment.

Katastrofa Bagiety uświadomiła niedoświadczonemu jeszcze zespołowi, że inżynieria rakietowa nierzadko wymaga podejmowania trudnych decyzji. W tym przypadku start powinien był zostać odwołany i nie powinniśmy byli przeprowadzać misji za wszelką cenę.

ZESPÓŁ

Lider: Tomasz Palacz

Sekcja napędu hybrydowego: Tomasz Palacz, Przemysław Drożdż, Aleksander Guzik, Karolina Tran, Agata Zwolak, Bartosz Wyciszkiewicz, Rafał Wróbel, Adam Kolusz

Sekcja mechaniki i systemu odzysku: Weronika Mrozińska, Artur Biernat, Bartosz Zieliński, Michał Pyza, Michał Juszczyk, Dagmara Stasiowska, Mateusz Rajzer, Mikołaj Stryja

Sekcja elektroniki: Tomasz Tatara, Przemysław Drożdż

Sekcja stacji naziemnej: Jacek Garbuliński, Piotr Szmigielski

Sekcja logistyki i marketingu: Tomasz Palacz, Bartosz Postulka, Weronika Mrozińska

Nasze osiągnięcia

Odkryj inne projekty AGH Space Systems